Sou a: Inici / Noticies / Restauració de la teulada de l’ermita de Santa Eulàlia de les Anoves

Restauració de la teulada de l’ermita de Santa Eulàlia de les Anoves

A mitjans d’aquest passat mes de juliol van començar les obres de restauració de la teulada de l’església de Santa Eulàlia de les Anoves.

01-09-2016

L'ermita de Santa Eulàlia amb la teulada ja restaurada

Les Anoves  són tres petits nuclis de població que pertanyen al municipi d’Oliana. En el centre d’aquests tres nuclis hi trobem Santa Eulàlia, una ermita romànica aïllada, construïda a la falda de la serra de Turp, a l’esquerra del pantà d'Oliana si seguim el curs del riu Segre, i per arribar-hi hem de creuar el pas de Portell. Adjunt a l’ermita s’hi troba el cementiri de les Anoves

Es tracta d’una petita església romànica de la que quasi no tenim cap notícia ni referència històrica. És un edifici d’una sola nau, cobert amb una volta de canó, amb l’absis semi-circular que apareix amb el nom de “Lezenoas” a l’acta de consagració de Santa Maria d’Urgell. La porta, amb arc de mig punt, s’obre a la façana sud, i és emfasitzada exteriorment per dos arquivoltes llises, sense motllures. També hi trobem un campanar d’espadanya d’un sol cos i dos ulls. Quan als anys 70 es va restaurar l’església de Sant Andreu del Castell d’Oliana, s’hi va portar una de les campanes de Santa Eulàlia, que en aquells moments estava abandonada.

Gràcies a aquestes obres, l’edifici que ens acompanya des de fa uns quants segles, n’aguantarà, esperem, uns quants més i els amants del romànic podran continuar gaudint de la seva bellesa i de l’entorn privilegiat que l’envolta. L’1 de maig s’hi celebra l’aplec amb missa, repartiment de pa i benedicció del terme.

En aquestes obres de restauració hi col·laboren econòmicament els veïns de les Anoves, la Diputació de Lleida, l’Institut d’Estudis Ilerdencs, el Bisbat d’Urgell i l’Ajuntament d’Oliana sota la direcció tècnica dels serveis d’arquitectura i de la delegació de patrimoni del Bisbat d’Urgell.